Egy modori eszpresszócsésze története…

A kézműves termékek mindig is elbűvöltek minket. A folyamat, amelynek során az alapanyag maximális pontossággal átalakul végtermékké, a mai napig elbűvöl bennünket …

Hogyan egyesült az Ebenica+Majolika?

Legtöbb vásárlónk már tudja, hogy a mi pörkölőnk székhelye a valaha volt Majolika gyárkomplexum helyén található. Bár a kerámia gyártásra már csak üzletünk mésztufa padlóburkolata emlékeztet, az épületben továbbra is kézműipari tevékenység folyik. Igaz, teljesen más jellegű…

zöld kávé juta zsákban

Nemcsak az épület miatt gondoltunk a Majolikával való egyesülésre. Közre játszottak a jó szomszédi viszonyok, szeretetünk Modor és a helyiek, de főleg a kézművesség iránt.

Habár az első pillantásra úgy tűnik, hogy a kávépörkölésben és a fazekasságban nincs semmi közös, pedig ez nem így van. Mindkét kézműves szakma létfontosságú eleme a türelem. Ahogy a számtalan részletből és vonalból álló minta órákig tartó gyakorlást és koncentrálást igényel, úgyszintén igényes feladat a kávépörkölés tökéletes receptjének a titkát felfedni. Amennyire fontos a fazekasságban az agyagminőség és a szín, úgy egy jó kávénál is alapvető a szemek kiválogatása, a megfelelő tárolás, csomagolás.

Több átfedést is találhatnánk, de a legfontosabb metszőpont a szakmák között a termék. A szemnek tetsző, lelket simogató, hasznos és mindig kéznél lévő termék.

ebenica+majolika csésze

Így jött létre a mi kávéscsészénk

Egy kerámia kávéscsésze születése bonyolult folyamat. Előszöris a fazekas olyan prototípust modellez, amelyik megfelel a megadott méret- és formakövetelményeknek. Ezek alapján elkészíti a gipszformát, amelybe beleönti az ún. „iszapot“ vagy öntőmasszát, ami tulajdonképpen olyan, mint a híg agyag.

a kerámia csésze öntése

A gipsz, amelyből a forma készül, az öntőmasszából elvonja a vizet, így az agyag szilárd részecskéi a forma belső részéhez tapadnak. A felesleges öntőmasszát pontosan meghatározott idő elteltével öntik ki a formából, majd a formát szétnyitják, és a kész poharat gondosan eltávolítják.

A kávéhoz hasonlóan az agyagnak is idő kell

Amíg a csésze még formálható, kézzel kell módosítani és kialakítani. Ezen utolsó “kozmetikai” módosítások után a csészét száradni hagyjuk. Kulcsfontosságú a száradási időtartam, amelynek lassúnak kell lennie. Ha a csésze túl gyorsan vagy eltérő módon szárad, deformálódhat vagy megrepedhet. Szinte hihetetlen, de a mi kerámia csészeink két héten keresztül száradnak.

kerámia kávéscsésze szárítás után

Amikor az agyagból csésze születik…

Amikor a csésze alaposan megszáradt, először a kemencébe kerül, ahol 980 °C-on kiégetik. Az égetés során a megszáradt agyagból ún. előégetett cserépkerámia válik, amely az alapos lehűlés után a gyár festőműhelyébe kerül.

kiégetett kerámia kávéscsészék

A festőműhelyben, előszöris nyers mázba mártják őket. A máz fehér, üveges alapréteg, amelynek nemcsak esztétikai, hanem gyakorlati funkciója is van, így ugyanis a kerámia nem engedi át a vizet.

Az agyag viszont élő anyag, ami azt jelenti, hogy a melegben tágul és a hidegben összezsugorodik. Emiatt idővel a kerámia csészebelső mázán kialakulhatnak a harisznak nevezett hajszálrepedések. A harisz a hőtágulások eltérése miatt jön létre, ami természetes jelenség a gyártási folyamán során, és nincs hatással a csészére.

mázba mártott kerámia csésze

Cserép, amiből csodás csészét festettek!

Ezután a nyers mázra kézzel viszik fel a festéket. Bármilyen mintáról is legyen szó, a festőnőnek nagy türelemmel kell eljárnia, hogy a minta maximális precizitással készüljön el. És mivel a csészeinkre viszonylag igényes geometriai, számos vékony vonalból álló mintát választottunk, egy eszpresszó kávéscsésze kifestésével a festőnő körülbelül fél órát foglalkozik.

kerámia festőnő munka közben

A festőnők által használt festékek különféle fémek oxidjai és olyan ecsetekkel viszik fel, melyek kizárólag állati szőrből készülnek. Ugyanis ezek tartják a színt a legjobban. Bár a Majolika szívesebben használja a földes árnyalatokat, fokozatosan teret engednek az élénkebb színárnyalatoknak, mint a vérnarancs és türkiz, elvégre ezeket a színeket választottuk kerámia eszpresszó csészéinkhez.

a kerámia csésze kézi festése

A mázzal ellátott és festett csészék ismét a kemencébe kerülnek, ahol újra kiégetik őket, ezúttal 960 °C hőmérsékleten. A második égetés során minden kerámia csésze elnyeri a végső fényezést, a szükséges színintenzitást, de főképpen a napi használatához szükséges keménységet.

Ha Ön is az alkalmazott ill. művészi kerámiák kedvelője, továbbá egy formatervezett Majolika csészéből szeretné kávéját kortyolgatni, látogasson el webshopunkba.

eszpresszó tejjel kerámia csészében